Jesteś tutaj: Start Pracownie Aktualności Finał Tarnowskiego Uniwersytetu Ekonomicznego Pierwszego Wieku
Uczniowie z Tarnowa – oryginalne spotkania z ekonomią
Niezwykły projekt Tarnowski Uniwersytet Ekonomiczny Pierwszego Wieku realizowany przez Pałac Młodzieży w Tarnowie dobiega końca. Uczniowie tarnowskich szkół opracowali wiele ciekawych przedsięwzięć kulturalnych, a jednym z efektów projektu są oryginalne planszowe gry edukacyjne i ekonomicznych. Młodzi ludzie dowiedzieli się m.in. jak gospodarować pieniędzmi czy jak planować wydatki. Finał projektu, w tym Turniej Uczniowskich Gier Ekonomicznych już 26 i 27 kwietnia.
Główne cele projektu to kształtowanie u 183 uczniów szkół i wychowanków Pałacu Młodzieży postaw sprzyjających przedsiębiorczości oraz przeciwdziałaniu wykluczeniu finansowemu i kształtowanie odpowiedzialności przy podejmowaniu w przyszłości decyzji finansowych, w tym m.in. w zarządzaniu budżetem domowym i korzystaniu z usług finansowych oraz przygotowanie 22 nauczycieli 4 szkół podstawowych i 3 gimnazjów do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji finansowej z wykorzystaniem nowoczesnych metod nauczania – uczenia się i narzędzi ICT.
Cały projekt rozpoczął się już w czerwcu 2017 r. odbyła się w Pałacu Młodzieży konferencja „Przedsiębiorczość w ławie szkolnej”, która oficjalnie zainaugurowała projekt „Tarnowski Uniwersytet Ekonomiczny Pierwszego Wieku”. Projekt nasz otrzymał dofinansowanie ze środków Narodowego Banku Polskiego i został objęty patronatem honorowym przez Prezydenta Tarnowa Pana Romana Ciepielę. Małopolski Instytut Kultury w Krakowie został zaproszony w dniu 21 czerwca 2017 roku do udziału w w/w konferencji . Konferencja była wyjątkowa, nie tylko ze względu na jej tematykę, ale także na fakt, że brali w niej udział zarówno nauczyciele, jak i uczniowie lokalnych szkół uczestniczących we wspomnianym wyżej projekcie. Sebastian Wacięga z MIK przeprowadził sesję pt. „Konstruowanie gier dydaktycznych o tematyce ekonomicznej”, w trakcie której zaprezentował poszczególne etapy tworzenia gry ekonomicznej, a także przedstawił pytania, na jakie twórca gry musi sobie na początku pracy nad grą odpowiedzieć. Bardzo ważnym elementem tej sesji było pokazanie, w jaki sposób – według metodyki interpretacji dziedzictwa rozwijanej w MIK – wątki historyczne mogą być wykorzystywane do tworzenia gier ekonomicznych. W swoim wystąpieniu Sebastian Wacięga posługiwał się przykładem dwóch gier ekonomicznych bazujących na wątkach historycznych, które zostały opracowane i wydane przez MIK: „Oil City – galicyjska gorączka czarnego złota” oraz „Chłopska Szkoła Biznesu”. Na zakończenie odbyła się pokazowa rozgrywka „Chłopskiej Szkoły Biznesu”, poprowadzona przez Sebastiana Wacięgę i Annę Sarlej (MIK) z pomocą dwóch uczennic uczestniczących w konferencji, które zdecydowały się zostać dodatkowymi „bankierami” podczas rozgrywki. W konferencji wzięło udział około 100 osób, a w samej rozgrywce – 50 osób. Wystąpienie Sebastiana Wacięgi oraz pokazowa rozgrywka „Chłopskiej Szkoły Biznesu” miały być inspiracją dla uczestników do tworzenia w przyszłości własnych gier ekonomicznych
Nauczyciele placówek oświatowych biorących udział w projekcie Tarnowski Uniwersytet Ekonomiczny Pierwszego Wieku ukończyli 29 września 2017 r. kurs blended-learningowy „Nowoczesne strategie prowadzenia edukacji ekonomicznej dla uczniów kl. 7 szkoły podstawowej i uczniów gimnazjum”. Powyższy kurs miał na celu przygotowanie nauczycieli do opracowania scenariuszy i przeprowadzenia wg nich zajęć dodatkowych w szkołach i w Pałacu Młodzieży o tematyce: „Młodzi Przedsiębiorcy w Obszarze Kultury” i Kreatorzy Gier Ekonomicznych. Ważnym elementem tego kursu dla nauczycieli był cykl 10 konsultacji e-learningowych synchronicznych z trenerem kształcenia na odległość. W ramach konsultacji stacjonarnych i na odległość oraz kursu blended-learningowego „Nowoczesne strategie prowadzenia edukacji ekonomicznej dla uczniów kl. 7 SP i uczniów gimnazjum” nauczyciele tarnowskich placówek oświatowych biorących udział w w/w projekcie opracowali 4 pakiety scenariuszy zajęć dydaktycznych dla uczniów i wychowanków. Dwa pakiety scenariuszy dotyczą 20-godzinnych zajęć dodatkowych w szkołach: Kreatorzy Gier Ekonomicznych oraz Młodzi Przedsiębiorcy w Obszarze Kultury. Dwa pozostałe pakiety scenariuszy 20-godzinnych zajęć dodatkowych o tej samej tematyce opracowali nauczyciele Pałacu Młodzieży dla swoich wychowanków.
Od końca września 2017 r. do końca lutego 2018r. odbywają się w czterech szkołach biorących udział w naszym projekcie dodatkowe zajęcia edukacyjne dla uczniów klas 7. szkoły podstawowej i uczniów gimnazjum. W powyższych szkołach są prowadzone dwa rodzaje 20 - godzinnych dodatkowych zajęć do wyboru przez uczniów:
a) Kreatorzy Gier Ekonomicznych - w wyniku pracy zespołowej uczniów powstają m.in. gry planszowe, karciane i terenowe o tematyce ekonomicznej/finansowej
b) Młodzi Przedsiębiorcy w Obszarze Kultury - w wyniku pracy zespołowej uczniów powstają opisy działalności wirtualnych firm zajmujących się organizacją szkolnych przedsięwzięć kulturalnych „Biznes - Szkoła - Kultura”. Równocześnie w Pałacu Młodzieży odbywają się 20 - godzinne zajęcia dodatkowe dla wychowanków tej placówki oświatowej, czyli dla chętnej młodzieży szkół podstawowych i gimnazjów z Tarnowa i okolic (grupy wiekowej- uczniowie kl. 7. szkoły podstawowej i uczniowie gimnazjum).
Dnia 30 stycznia 2018 r. odbył się w tarnowskich placówkach oświatowych biorących udział w projekcie „Tarnowski Uniwersytet Ekonomiczny Pierwszego Wieku” cykl seminariów dotyczący tworzenia gier edukacyjnych o tematyce ekonomicznej/finansowej. Seminaria prowadził pan Łukasz Wrona twórca i współtwórca wielu gier, w tym planszowej ekonomicznej gry symulacyjnej o początkach przemysłu naftowego w Galicji „Oil City – galicyjska gorączka czarnego złota”. Gra ta powstała w ramach projektu edukacyjnego Galicyjski Teksas, który opracował Małopolski Instytut Kultury w Krakowie.
Projekt „Tarnowski Uniwersytet Pierwszego Wieku”. Grupę docelową projektu stanowią uczniowie/wychowankowie z rocznika klas 7 SP i klas 2 i 3 Gimnazjów oraz nauczyciele następujących placówek oświatowych : PM w Tarnowie, SP nr 8 w Tarnowie, SP nr 1w Tarnowie, SP nr 20 wraz z Oddziałami Sportowymi w Tarnowie oraz ZSO nr 4 w Tarnowie.
Zakończenie projektu „Tarnowski Uniwersytet Ekonomiczny Pierwszego Wieku " odbędzie się 26 kwietnia 2018 r. o godz. 9.00 w Pałacu Młodzieży w Tarnowie i 27 kwietnia 2018 r. o godz. 9.00 w ZSO nr 4 w Tarnowie. 26 kwietnia br. odbędą się eliminacje finałowe: - Konkursu na Najciekawszą Grę Ekonomiczną, - Konkursu na Najlepsze Przedsięwzięcie Szkolne/Pałacowe w Obszarze Kultury, -Turnieju Ekonomicznego w ramach projektu „Tarnowski Uniwersytet Ekonomiczny Pierwszego Wieku",
27 kwietnia br. odbędzie się Turniej Uczniowskich Gier Ekonomicznych w ramach projektu „ Tarnowski Uniwersytet Ekonomiczny Pierwszego Wieku".